ISW Journal

ISW Journal

Literature from Interdisciplinary Social Sciences (ISW)

    • Sceptisch over ‘groen’: Een kwantitatief onderzoek naar de factoren die invloed hebben op het kopen van ‘groene’ producten in de supermarkt.

      Yatun Sastramidjaja

      December 11, 2014
      Other Theses

      Jeroen Snellen - Illustratie Jeroen Snellen – Door groeiende kennis over de impact van consumeren op het milieu, groeit het bewustzijn over het belang van duurzaam consumeren. Mede door druk vanuit de consument proberen bedrijven zich te conformeren aan het principe van de Triple Bottom Line, waarbij naast economische belangen, ook sociale en milieubelangen voorop staan. Sommige bedrijven gebruiken het milieubewustzijn van consumenten echter voor de verkeerde doeleinden. Misleidende ‘groene’ marketing wordt ingezet om economische belangen na te streven, waardoor ‘groene’ marketing door sommige consumenten niet meer geloofwaardig wordt bevonden. Deze scriptie onderzoekt op kwantitatieve wijze de invloed van scepticisme over ‘groene’ marketing op het kopen van ‘groene’ producten in de supermarkt, in relatie tot andere factoren die invloed hebben op ‘groen’ koopgedrag, namelijk ‘bereidheid te betalen’, ‘ontvangen kwaliteit’, ‘verwachte effectiviteit’ en ‘milieubezorgdheid’. ‘Milieubezorgdheid’ blijkt een directe positieve invloed te hebben op ‘groen’ koopgedrag; consumenten die zich zorgen maken om het milieu kopen eerder ‘groene’ producten. Scepticisme heeft een indirecte negatieve invloed op ‘groen’ koopgedrag via ‘verwachte effectiviteit’. Sceptische consumenten verwachten dat het kopen van een ‘groen’ product minder invloed heeft op een beter milieu dan consumenten die minder sceptisch over ‘groene’ marketing zijn. Omdat scepticisme een negatieve invloed heeft op het kopen van ‘groene’ producten is het belangrijk dat producenten van ‘groene’ producten eerlijke en volledige informatie verschaffen over het effect dat het product heeft op het milieu en hierop streng gecontroleerd worden.

      BachelorscriptieASW_Jeroen_Snellen

      duurzaam consumeren, groene marketing, groene producten, koopgedrag, milieubewustzijn, scepticisme
      Next
      Previous

    Subscribe to Our Newsletter!

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

    Subscribe Now

    About

    Nostrum aliquam occaecati optio optio! Tempore culpa recusandae, adipiscing inventore officia quod deserunt, nesciunt sollicitudin commodo quo ipsam dignissim inceptos explicabo elementum sequi semper dignissim quis.

    • Twitter
    • Facebook
    • YouTube
    • Instagram
    • LinkedIn

    Contact

    3558 Ford Street, Santa Clara. 2721, IL, USA

    (+880) 123 3456 7890

    info@companyname.com

    Opening Hours: 08:00 20:00

    Recent Posts

    • From no-go to trend: Generational perceptions on tattoo stigmas and trends
    • A ‘chemical’ generation? The role of drugs in the techno scene
    • Waar hoor ik thuis? Een inzicht in de sociale mobiliteit van een universitair student
    • In Search of an Overpriced Closet: Student Housing in Amsterdam
    • Becoming One in the Water: The Collective Experiences of a Gold Medal Youth Water Polo Team

    Copyright © 2023 ISW Journal

    Design by ThemesDNA.com