ISW Journal

ISW Journal

Literature from Interdisciplinary Social Sciences (ISW)

  • Home
  • Publicaties
    • Conflict
    • Health
    • Urban
    • Youth
  • Zelf Insturen
  • About
  • Contact
  • Vrijeschoolonderwijs2032: Een kwalitatief onderzoek naar het draagvlak voor toekomstgericht onderwijs binnen de vrijeschool

    Yatun Sastramidjaja

    November 2, 2016
    Youth

    klassenNina Hosseini

    In januari 2016 presenteerde Platform Onderwijs2032 een advies met daarin de grootste veranderingen die het Nederlandse onderwijs zou moeten ondergaan om leerlingen beter op te leiden voor de maatschappij van de toekomst. Verschillende onderzoeken, zowel in Nederland als in het buitenland, tonen echter aan dat een succesvolle implementatie van onderwijshervormingen vraagt om draagvlak onder docenten. Met deze kwalitatieve scriptie is daarom onderzocht in hoeverre er draagvlak is voor toekomstgericht onderwijs onder docenten op de vrijeschool, een school met een eigen visie. Uit 15 semigestructureerde interviews, die door middel van grounded theory zijn geanalyseerd, zijn vijf concepten naar voren gekomen die een rol bleken te spelen in de houding van vrijeschooldocenten ten opzichte van Onderwijs2032. Dit waren: ruimte voor eigen invulling, het centraal stellen van een brede ontwikkeling, het idee achter de vernieuwing, de vraag welke doelen van onderwijs centraal worden gesteld en het ervaren van een gevoel van erkenning. De conclusie van deze scriptie luidt dat er inhoudelijk zeker draagvlak is voor de voorgestelde vernieuwingen, maar dat dit sterk afhankelijk is van het verdere verloop van het proces en de ruimte die hierin wordt geboden om het ideaal van toekomstgericht onderwijs in te passen in de eigen visie van de vrijeschool.

    bachelorscriptieasw_nina_hosseini

    draagvlak, onderwijsbeleid, toekomstgericht onderwijs, vrije school
    Next
    Previous

Over ISW journal

Op deze site wordt een selectie van stukken van ISW-docenten, studenten en alumni gepubliceerd. Gebaseerd op interdisciplinair empirisch onderzoek presenteren deze publicaties opmerkelijke bevindingen en verhalen die ook interessant zullen zijn voor een breder publiek. De scripties en papers zijn gecategoriseerd volgens de thematische domeinen van het ISW-programma.

ISW-studenten worden opgeleid om de complexiteit van actuele maatschappelijke vraagstukken vanuit verschillende perspectieven te onderzoeken en te begrijpen. Deze aanpak resulteert vaak in originele inzichten die wetenschappelijk en maatschappelijk relevant zijn en die een constructieve bijdrage kunnen leveren aan actuele debatten. ISW Journal biedt een platform voor deze originele inzichten, maar ook voor het actuele debat.

Socials & Contact

Heb je vragen, of wil je zelf graag iets wat je hebt geschreven aandragen voor publicatie op de website? Stuur ons dan een email of een berichtje op social media via de onderstaande knoppen.

  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail

Copyright © 2023 ISW Journal