ISW Journal

ISW Journal

Literature from Interdisciplinary Social Sciences (ISW)

  • Home
  • Publicaties
    • Conflict
    • Health
    • Urban
    • Youth
  • Zelf Insturen
  • About
  • Contact
  • Een doolhof of een snoepwinkel? De ervaringen van hoogbegaafde leerlingen omtrent onderwijsaanpassingen in het voorgezet onderwijs

    Yatun Sastramidjaja

    September 26, 2014
    Default (do not use)

    Rosa Stikkelman - IllustratieRosa Stikkelman – Vele initiatieven worden opgezet om hoogbegaafde leerlingen onderwijs te bieden dat bij hun specifieke behoeftes past maar er is weinig bekend over de effecten daarvan. In dit kwalitatieve  onderzoek is bekeken wat de ervaringen van hoogbegaafde leerlingen zijn in het voortgezet onderwijs. De onderwijsaanpassingen die de respondenten hebben gehad, variëren van geen begeleiding tot een aparte afdeling binnen een reguliere school met enkel hoogbegaafde leerlingen. De analyse is uitgevoerd aan de hand van twee thema’s: academische motivatie, eigenwaarde en ambitie en sociale eigenwaarde, interacties en ontplooiing. Daarnaast hebben de leerlingen een algemeen oordeel gegeven over het onderwijs dat zij hebben genoten. Met deze gegevens is bekeken in hoeverre er werkelijk in de behoeftes van de hoogbegaafde leerlingen wordt voorzien. Zo is een kritisch en genuanceerd beeld ontstaan van de overwegingen die relevant zijn bij het vormgeven van onderwijsvormen en begeleiding van hoogbegaafde leerlingen.

    BachelorscriptieASW_Rosa_Stikkelman

    hoogbegaafdheid, leerlingenperspectief, onderwijsaanpassingen, voortgezet onderwijs
    Next
    Previous

Over ISW journal

Op deze site wordt een selectie van stukken van ISW-docenten, studenten en alumni gepubliceerd. Gebaseerd op interdisciplinair empirisch onderzoek presenteren deze publicaties opmerkelijke bevindingen en verhalen die ook interessant zullen zijn voor een breder publiek. De scripties en papers zijn gecategoriseerd volgens de thematische domeinen van het ISW-programma.

ISW-studenten worden opgeleid om de complexiteit van actuele maatschappelijke vraagstukken vanuit verschillende perspectieven te onderzoeken en te begrijpen. Deze aanpak resulteert vaak in originele inzichten die wetenschappelijk en maatschappelijk relevant zijn en die een constructieve bijdrage kunnen leveren aan actuele debatten. ISW Journal biedt een platform voor deze originele inzichten, maar ook voor het actuele debat.

Socials & Contact

Heb je vragen, of wil je zelf graag iets wat je hebt geschreven aandragen voor publicatie op de website? Stuur ons dan een email of een berichtje op social media via de onderstaande knoppen.

  • Instagram
  • LinkedIn
  • Mail

Copyright © 2023 ISW Journal